Hvis klassisk græsk lukkes, er det et perfekt symbol på den retning, vores samfund bevæger sig i i sin fornægtelse af den arv, vi har fra grækerne: Troen på vigtigheden af viden og dannelse.
Skrevet af Rasmus Bro Clemmensen
Hvis klassisk græsk lukkes, er det et perfekt symbol på
den retning vores samfund bevæger sig i i sin fornægtelse af den arv vi har fra
grækerne: Troen på vigtigheden af viden og dannelse.
Mens jeg sidder og læser til eksamen, modtager jeg pludselig
en mail om, at mit fag, klassisk græsk, næste år ikke optager flere studerende
og formentlig derefter lukkes. At det er en katastrofe, at vi på den måde
afskærer kontakten til vores kulturelle og politiske fundament og alvorligt
skader et af de dygtigste fagmiljøer i landet, er allerede blevet kritiseret i
en række artikler i landets dagblade.
Men denne faglukning leder dog også til nogle mere generelle
overvejelser, nemlig hvorfor der blandt alt denne luksus ikke er råd til at
forske i vores kulturelle grundlag. Hvordan kan et så rigt samfund være så
fattigt, at vi ikke har råd til at tænke over de allermest essentielle ting?
Jeg tror vi må spørge os selv, hvad vi egentlig vil med det
her samfund. Aristoteles præsenterer Polis, den græske bystat, som det samfund,
der opstår, når individer og familier finder sammen for at opnå et økonomisk
selvstændigt og bæredygtigt samfund, altså et samfund hvor overlevelse ikke er
et problem, og stabilitet giver os muligheden for at leve gode liv. Men i denne
samfundsform opstår der også noget helt fantastisk, nemlig fritid, på græsk:
Skolé, der ikke før eksisterede i menneskets konstante kamp for overlevelse.
Heraf har vi selvfølgelig det danske ord skole, og for Aristoteles er det netop
fritidens velsignelse, at vi kan studere. Samfundets overskud bør altså
omsættes til viden, for hvad kunne være mere glorværdigt? Med bystatens opståen
bliver mennesket for alvor det, mennesket er, et politisk væsen, men netop
derfor opstår der også nye standarder for politik – politik handler ikke
længere blot om at sikre vores overlevelse, men om at skabe muligheden for at
stræbe mod større ting og at uddanne sig.
Kæmper vi så bittert for vores overlevelse, at vi ikke har
råd til Skolen? Den rige luksus-livsstils-by, eller kampfly eller
skattelettelser – hvilke af disse ting er så vigtige, at vores samfund må
opgive enhver åndelig stræben?
Mest af alt ligner dette liv, vi elsker, dette livsstilsliv, en overdrevet overlevelsesdrift,
hvor vi propper os med komfort, opslugt i trivielt begær. Men vi glemmer den
frihed som denne komfort kunne give os: Friheden til at studere og rent faktisk
skabe noget i vores samfund, der er større end forbrug og overlevelse.
Der findes andre overvejelser end overlevelse. På tværs af fløjene i dansk
politik snakkes der om at sikre livet. Om det er vækst, arbejdspladser,
sygehuse eller kampen mod terror, så reflekterer vores bekymringer tanken om
overlevelse, levedygtighed og livsstil.
Det eneste vi ikke overvejer er udødeligheden: De tanker og
den kultur, et samfund efterlader sig, har netop dette udødelige præg, som vi
ikke finder i vores hverdagslige kamp for livet. Aristoteles priser samfundet
for netop at muliggøre dette overskud: Tanken.
Det er derfor umådeligt nødvendigt at studere disse tanker fra andre
samfund, men også som samfund at give os selv den fritid, den skole, der
muliggør, at vi kan tænke vores egne udødelige tanker.
Et samfund, der er så rigt som vores, burde ikke bekymre sig
så meget om beskæftigelse, men nærmere om at skabe fritid, fritid til at
studere. Derfor er de sidste par regeringers fremdriftsreformer og
nedskæringer, der rammer alle uddannelser og hele skolevæsenet, intet andet end
en målrettet afmontering af samfundets overskud. Hvis klassisk græsk lukkes, er
det på en måde et perfekt symbol på den retning, vores samfund bevæger sig i i
sin fornægtelse af den arv, vi har fra grækerne: Troen på vigtigheden af viden
og dannelse.
Historien har før gennemgået en tid af forglemmelse af den
græske kulturarv. Den tid kalder vi af samme grund for den mørke middelalder.
Jeg vil på ingen måde spå om et nyt mørke, men blot bede til, at vi som samfund
vil vælge viden frem for uvidenhed.
Hej,
SvarSletmåske er det her relevant, hvad økologen og fhv. Verdensbankdirektør Herman Daly sammen med teologen Cobb hentede fra netop Aritoteles: at der er forskel mellem pengeøkonomien (chrematistik) og oikonomia forstået som husholdningslære? De to skriver om det i deres bog fra 1990: Det fælles bedste.